איך קשורים ביניהם ייעוץ שיווקי ויחסי ציבור? כיצד יכול יועץ שיווקי טוב לסייע לך לבנות מערכת יחסי ציבור טובה?

יחסי ציבור, מהם?

1. יחסי ציבור הם חלק מתמהיל השיווק ועוסקים בקשר שבין המותג והסביבה בה הוא פועל.

להבדיל מפרסום, שבו קונים שטח פרסומי באמצעי תקשורת שונים, ותפקידו הוא למכור, יחסי ציבור מייצרים חדשות וידיעות בנפרד מהשטחים המסחריים במדיה.

חדשות וידיעות אלה משמשים לבניית אמון ותדמית חברתית למותג.

לדוגמא: תרומת צבע לצביעת בית ספר בשכונה קשה על ידי חברה לייצור צבעים, היא פעולת יחסית ציבור. היא נשענת על קשרים עם הקהילה ויוצרת אמפטיה כלפי המותג.

האופן הראשון שבו יועץ שיווקי או ייעוץ שיווקי תורמים ליחסי הציבור של המותג, הוא קודם כל בהבנת הנושא הזה: מהם בכלל יחסי ציבור, ומדוע צריך אותם.

1. לצערנו, רוב בעלי העסקים מבלבלים בין המושג הזה לבין ‘קשרי עיתונות’, שהוא בסך הכל הפצת מידע לעיתונאים ושמירה על קשר איתם, ולא יצירת אותו תוכן שמעוניינים להפיץ.

הדרך השנייה בה ייעוץ שיווקי נושק ומסייע ליחסי ציבור, היא בהגדרת והבנת קהל היעד.

לכל מוצר ומותג יש קהל יעד משלו.

•חשוב מאוד להגדיר את קהל היעד הזה, וזהו בין השאר אחד מתפקידיו של היועץ השיווקי.

לאחר שמגדירים את קהל היעד, בוחנים איפה הוא “חי ונושם”, מה מפעיל אותו ואת שיקולי הקנייה שלו, ופועלים בהתאם; מגדירים את הפעילות שרוצים לחולל ואת התוכן שרוצים לדברר.

כאן נכנס האופן השלישי שבו ייעוץ שיווקי בונה מעכת יחסי ציבור: הגדרת תחום הפצת המידע.

לאחר יצירת התוכן, שאמור ליצור אמפטיה בקרב קהל היעד, יש להגדיר למי מדבררים אותו.

ברוב המקרים, משרד יחסי הציבור ידע על מי מדובר ומיהם העיתונאים או אמצעי המדיה הרלוונטיים.

הבעיה היא שבדרך כלל משרד יחסי הציבור מעוניין בהפצה רחבה ככל האפשר של המידע – מצד אחד – תוך שמירה על יחסים טובים עם עיתונאים ‘נחשבים’ – מצד שני.

בנוסף, יש לא מעט ניגודי אינטרסים בין יחסי ציבור דרך מדיה חברתית – בלוגים, רשתות חברתיות וכד’ – ועיתונות מסורתית.

לעיתים שני הערוצים האלה אף מנוהלים על ידי גופים שונים לגמרי.

•תפקידו של היועץ השיווקי הוא לבחור בצורה קרה ואובייקטיבית את ערוצי התוכן המתאימים ביותר, לאזן ביניהם ולפקח על העבודה שמתבצעת.

טיפול במשברים: מקום רביעי למעורבותו של יועץ שיווקי, פחות בולט, ופחות מוכר בארץ.

כפי שראינו לאחרונה ושלא לאחרונה במקרי הסיליקון, פגי התוקף והחיידקים השונים, חשוב מאוד לטפל במשברים בצורה נכונה.

•תפקיד הייעוץ השיווקי הוא לוודא שיחסי הציבור יפעלו ויעבירו נכון את המסרים שיש לחברה להעביר בנושא – ובזמן.

ניתוח הפעילות והשפעתה על השוק

בסיום כל מהלך יחסי ציבור, על המשווק או היועץ השיווקי שלו לבחון את ההשפעה שלו על המכירות.

כאשר אין במערכת אדם שיכול לעשות את הניתוח הזה, הוא ייעשה על ידי היועץ השיווקי, שגם יבחן את הדרכים לשיפור יחסי הציבור או לתחזוקה העתידית שלהם.

לעוד עצות בנושא ייעוץ שיווקי